Historie van de Mon Desir
In 1903 werd het schip onder de naam Adriana Johanna als eenmastklipper bij de scheepswerf Teun van Duijvendijk in Lekkerkerk gebouwd.
Tijdens haar eerste vijftien levensjaren veranderde haar naam maar liefst drie keer: Na Adriana Johanna volgde Berendina en later De Hoop en Vertrouwen. Na de tweede wereldoorlog kreeg het schip een nieuwe eigenaar die haar de naam Mon Desir gaf, wat 'mijn wens' of 'mijn verlangen' betekent.
Het schip heeft lange tijd als zeilend vrachtschip dienst gedaan. Pas in de jaren vijftig werd er een motor ingebouwd en de zeiltuigage verwijderd. In 1963 werd de huidige motor, een Gardner van 150 pk, erin gezet. Ook werd het schip vijf meter verlengd, zodat er meer vracht mee vervoerd kon worden. Op die manier werd er nog tot 1978 vracht gevaren. Daarna werd de Mon Desir weer ingekort tot de oorspronkelijke lengte en deed het schip een kleine tien jaar dienst als woonschip.
1987 is de Mon Desir door de vorige eigenaars, de familie Van der Cingel, omgebouwd tot charterzeilschip met twee masten en slaapaccommodatie voor 25 personen. Sinds 2003 is Sebastiaan Prins de trotse eigenaar van de Mon Desir.